ARTICOLE DE PRESă
Home / Articole de Presă

Taxe si tarife unice la inregistrarea in registrul comertului

Data: 10.08.2012

Un proiect de Hotărâre de Guvern publicat recent pe site-urile Ministerului Justiţiei şi Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) prevede taxe şi tarife unice pentru înregistrarea în registrul comerţului, se arată într-un comunicat al ONRC.


Proiectul de act normativ prevede un tarif unic de 90 de lei pentru înregistrarea unei persoane fizice, nivel similar cu cel achitat în sistemul actual de taxare prin cumularea tuturor costurilor generate de această operaţiune: înmatriculare - 30 lei, obţinere CUI - 10 lei, obţinere cazier fiscal - 10 lei, transmitere declaraţii către autorităţi - 10 lei şi eliberarea certificatului constatator - 10 lei.

Dacă va fi aprobat proiectul de HG, înregistrarea unei persoane juridice cu un singur asociat şi cererea de autorizare pentru două obiecte de activitate va costa 250 lei. În sistemul actual costurile generate de această operaţiune totalizează 244,95 lei şi sunt compuse din: verificare unicitate sediu - 10 lei, înmatriculare - 120 lei, obţinere CUI - 10 lei, certificat constatator Lg. 359/2006 (2 ex.) - 60 lei, transmitere declaraţii către autorităţi - 10 lei, transmitere publicare acte în Monitorul Oficial - 10 lei, obţinere cazier fiscal - 10 lei, îndrumare prealabilă - 4,95 lei.


Pentru o menţiune complexă cu minimum de modificări, respectiv o cesiune de părţi sociale/numire/administrator/schimbare obiect principal de activitate taxa va fi de 220 lei, similară cu nivelul actual.


"Din exemplele enumerate rezultă că, per ansamblu, nu sunt creşteri ale cuantumului taxelor pentru operaţiunile de înregistrare în registrul comerţului", se precizează în comunicatul citat.


Potrivit acestuia, prin aplicarea acestor taxe şi tarife unice se vor crea premisele pentru plata on-line, utilizând cardul bancar prin Sistemul Naţional Electronic de Plată Online (SNEP) şi vor fi eliminaţi timpii alocaţi pentru calcularea, la ghişeu, a contravalorii serviciilor prestate în condiţiile în care, în prezent, stabilirea exactă a taxelor şi tarifelor este realizată numai prin întocmirea notelor de calcul iar achitarea este efectuată după emiterea notelor de calcul.

Prin introducerea noului sistem notele de calcul vor fi generate de sistemul informatic numai pentru verificare, arată ONRC. "Sistemul prezintă predictibilitate ceea ce îi permite operatorului economic să stabilească o prognoză fidelă a cheltuielilor legate de înregistrarea în registrul comerţului atât la momentul constituirii cât şi în cursul derulării afacerii", se mai menţionează în comunicat.

Oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale încasează în afara taxelor de înregistrare în registrul comerţului tarife pentru serviciile prestate de alte instituţii (Monitorul Oficial, ANAF, UNPIR etc.) acestea rămânând neschimbate.

Potrivit ONRC, cuantumul taxelor şi tarifelor percepute de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale pentru operaţiunile efectuate la registrul comerţului este neschimbat din anul 2004 când, prin HG nr.913/2004, s-au stabilit taxele şi tarifele aferente operaţiunilor de înregistrare în registrul comerţului.


"În perioada 2007 - 2012, prin comasare sau eliminare numărul taxelor şi tarifelor s-a redus de la 27 la 11", se mai arată în comunicatul ONRC.


Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea taxelor şi tarifelor pentru operaţiunile efectuate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale va fi inclus pe Agenda de lucru a Guvernului în perioada următoare.

< inapoi