ARTICOLE DE PRESă
Home / Articole de Presă

Germania vrea sa-i taxeze pe soferii straini

Data: 05.10.2011
Sursa: Adevarul

Ministrul Transporturilor de la Berlin vrea să-i taxeze pe şoferii străini care circulă pe autostrăzile germane. Banii adunaţi din taxa pe autostradă vor fi folosiţi la repararea drumurilor şi modernizarea infrastructurii.

„Avem nevoie de mai ­mulţi bani pentru repararea drumurilor". Este argumentul pe care l-a adus ministrul german al Transporturilor, Peter Ramsauer, pentru introducerea, în premieră în Germania, a unei taxe pe autostradă destinată şoferilor de autoturisme. Germania aplică deja de şase ani o taxă de autostradă pentru TIR-uri.

Deşi cancelarul german Angela Merkel nu este de acord cu această iniţiativă, ministrul menţionat (CSU - conservatorii bavarezi) insistă asupra vinietei, amintind de beneficiile aduse de aceasta bugetului Austriei. „În Austria, şoferii plătesc pentru o vinietă valabilă un an 76,50 euro. M-am gândit la mai multe modele de taxă pe autostradă, printre acestea se numără şi cel austriac. Decizia finală aparţine coaliţiei la guvernare (n.r. -  formată din conservatori CDU/CSU şi din liberali, FDP)", a declarat ministrul Ramsauer pentru cotidianul „Bild".

El a amintit că alte taxe percepute de minister (taxa de mediu, taxă pe ulei mineral, TVA şi vinieta pentru TIR-uri) se duc la bugetul de stat şi nu direct în bugetul alocat infrastructurii. Ziariştii de la „Bild" au obţinut un document care detaliază variantele de vinietă avute în vedere de ministrul Transporturilor. Potrivit proiectului întocmit de experţii ministerului german, taxa pentru utilizarea drumurilor - însemnând autostrăzi şi şosele modernizate - de către automobile şi camioane cu gabarit de până la 12 tone va fi între 80 şi 365 de euro pe an. 

O vinietă pe două luni ar costa între 30 şi 125 de euro, iar pe zece zile, între 10 şi 45 de euro. Toate aceste taxe ar aduce la bugetul Transporturilor între 3,41 şi 15,5 miliarde de euro anual. Toate aceste propuneri includ şi o taxă de utilizare a autostrăzilor pentru motociclişti. Potrivit documentului obţinut de ,,Bild", taxa pentru vehiculele motorizate cu două roţi ar fi de 30 de euro pe an şi 10 euro pentru două luni.

Ministrul Ramsauer a sugerat că vizaţi de taxa de utilizare a drumurilor sunt mai degrabă străinii, iar cinci maşini din 100 care circulă pe drumurile germane au număr de înmatriculare străin. Germanii ar putea beneficia de o deducere de impozit dacă plătesc vinieta. ,,Şoferii străini ar trebui să contribuie, dacă tot ne folosesc autostrăzile. Noi, germanii, plătim viniete în alte ţări de ani întregi", le-a spus oficialul german jurnaliştilor. Subiectul taxei pe autostrăzi va fi discutat la congresul CSU de săptămâna aceasta şi, potrivit cancelarului Angela Merkel,va fi pus şi pe ordinea de zi a guvernului german. Taxa de drum percepută pentru vehicule cu gabarit mare (peste 12 tone), în vigoare din 2005, a fost extinsă în iulie şi pentru drumurile naţionale cu două benzi pe sens.

Intenţia ministrului Transporturilor a provocat deja proteste în rândul germanilor. 70% din cei 20.000 de germane chestionaţi de ,,Bild" se opun introducerii acestei taxe pe drum. Mulţi dintre ei se tem de noi taxe din cauza contribuţiei Germaniei la Fondul de urgenţă european (FESF), utilizat până acum de Grecia, Irlanda şi Portugalia.

20 de state din Europa percep taxă pe autostradă

  • Şoferii trebuie să cumpere vinietă în Franţa, Grecia, Irlanda, Italia, Croaţia, Macedonia, Polonia, Portugalia, Serbia şi Spania.
  • În Bulgaria, circa 7 euro pentru o săptămână.
  • În Slovacia, vinieta pe un an costă 50 de euro, 14 euro pe lună şi 7 euro o săptămână
  • În Slovenia, vinieta pe un an costă 95 de euro, 30 de euro pentru o lună şi 15 euro pentru o săptămână.
  • În Cehia, maşinile trebuie să aibă un tichet de taxare pentru a circula pe şoselele de mare viteză. Acest tichet costă circa 47 de euro pe un an, 10 euro pentru două săptămâni, 12 euro pentru o lună.
  • În România, taxarea utilizării drumurilor naţionale se face prin obligativitatea tuturor posesorilor de autovehicule de a plăti rovinieta. În cazul Autostrăzii Bucureşti - Constanţa există suma de 11 lei care se plăteşte în punctul de taxare de la Cernavodă. În plus, şoferii plătesc şi o taxă de drum care este inclusă în preţul carburantului. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a sugerat că pe viitor şi România va introduce o taxă pentru utilizarea autostrăzilor.
  • În Austria, vinieta pe un an costă 76,50 euro, iar pentru zece zile, circa opt euro.
  • În Elveţia, vinieta costă 31,50 euro pe an.
  • În Ungaria, şoferii plătesc pentru utilizarea autostrăzilor 148 de euro pe an, circa 20 de euro pentru o lună şi 10 euro pentru o săptămână.
  • În Norvegia există circa 140 de puncte de taxare (taxa pentru poduri şi tuneluri).
< inapoi